8. Betaling(1) Bestellingen worden in rekening gebracht via de door jou opgegeven betaalmethode.
(2) Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de gegevens van jouw betaalmethode geldig en actueel zijn. Wij accepteren iDeal, SEPA, Visa, MasterCard, American Express en PayPal.
(3) Alleen de eerste bezorging kan via iDeal worden betaald. Als je in het bestelproces voor betaling via iDeal kiest, dan wordt het bedrag van de eerste maaltijdbox direct van je rekening afgeschreven. Daarnaast geef je toestemming aan Adyen B.V. en Braintree (handelend voor HelloFresh) om doorlopende SEPA incasso-opdrachten te sturen naar jouw bank om een bedrag van je rekening af te schrijven.
(4) Wanneer je in het bestelproces voor betaling via PayPal of creditcard kiest, wordt het bedrag doorlopend afgeschreven van je PayPal-account c.q. creditcard.
(5) Als u gebruik wilt maken van de HelloFresh Cash-service, zijn de voorwaarden uit artikel 1.1 van de bijzondere voorwaarden (beschikbaar aan het einde van deze algemene verkoopvoorwaarden) van toepassing.
(6) Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je op het moment van de betaling voldoende saldo op jouw bankrekening hebt staan.
(7) Als je het niet eens bent met een SEPA-incasso-afschrijving zoals bedoeld onder §8(3) of een betaling via PayPal of creditcard zoals bedoeld onder §8(4), kun je deze onder de voorwaarden afgesproken tussen jou en jouw bank laten terugboeken. Neem hiervoor binnen acht (8) weken na afschrijving contact op met jouw bank. Vraag de bank naar de voorwaarden.
(8) Indien een betalingsopdracht niet kan worden uitgevoerd vanwege onvoldoende saldo, onjuiste of verouderde betaalgegevens en/of overige geschillen, kunnen de bestellingen nog steeds worden verzonden. In dergelijke gevallen zal HelloFresh nogmaals de betaling uitvoeren. We behouden ons het recht voor om het openstaande bedrag terug te vorderen door de betaling opnieuw uit te voeren via de opgegeven betaalmethode.
(9) Mochten de pogingen om de betaling opnieuw uit te voeren niet lukken, behouden wij ons het recht voor om de schuld op een andere manier terug te vorderen, hetzij rechtstreeks, hetzij via een derde partij en de daarmee gepaard gaande buitengerechtelijke incassokosten op je te verhalen.
Zodra wij je op de hoogte hebben gesteld van de betalingsachterstand en je een termijn van 14 dagen hebben gegeven om aan jouw betalingsverplichting te voldoen, hebben wij het recht om vertragingsrente en een forfaitaire boete in rekening te brengen in overeenstemming met boek XIX van het Wetboek van Economisch Recht. Het beheer en de opvolging van achterstallige betalingen kunnen worden overgedragen aan een incassobureau.
Deze worden als volgt toegevoegd:
1. Een vertragingsrente, tegen de geldende wettelijke intrestvoet, overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 betreffende de strijd tegen de betalingsachterstand bij handelstransacties.
2. Een forfaitaire boete van:
* € 20 als het verschuldigde saldo lager is dan of gelijk is aan € 150;
* € 30 plus 10% van het verschuldigde bedrag tussen € 150,01 en € 500 als het verschuldigde saldo tussen € 150,01 en € 500 ligt;
* € 65 plus 5% van het verschuldigde bedrag voor het gedeelte boven € 500, tot een maximum van € 2000 als het verschuldigde saldo meer dan € 500 bedraagt.
(10) HelloFresh is gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst, zoals bijvoorbeeld het bezorgen van maaltijdboxen, op te schorten indien en zolang jij als klant niet (volledig) aan jouw betalingsverplichtingen hebt voldaan.